.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نوآوري و شكوفايي و عملكرد دستگاه‌ها
رضا تيموري

سال نوآوري و شکوفايي به آخرين روزهاي خود نزديك مي‌شود و عملکرد دستگاه‌ها و نهادها در نهادينه کردن اين شعار که فصل‌الخطاب رهبري در نامگذاري اين سال به آنها بود، هنوز مشخص نيست.

رهبر معظم انقلاب اسلامي سال 1387 را سال نوآوري و شکوفايي نامگذاري کردند و فرمودند «در سال جاري بايد فضاي نوآوري کشور را فرا بگيرد»، اين در حالي است که با گذشت دوازده ماه از اين نامگذاري، هنوز دستگاه يا مسئولي گزارشي از عملکردش براي تحقق بخشيدن به اين شعار ارائه نداده است و تنها در روزها و يا ماه‌هاي ابتدايي نامگذاري اين سال همه دستگاه‌ها حرف و صحبتشان اين بود که چه بايد بکنيم و نکنيم، اما در عمل برآوردي از اين صحبت‌ها ديده نشده است. حال اگرچه شعار نوآوري و شکوفايي اساساً موضوعي است كه بايد براي بلندمدت روي آن برنامه‌ريزي كرد و امکان تحققش در يک سال بسيار کم است، اما به هر جهت بايد نمودهايي از آن پس از يك دوره يك ساله بروز و ظهور پيدا كند.

رهبر انقلاب در پيام نوروزي خود به ملت ايران، «همکاري کامل دولت و ملت و اتکاء به خداوند را زمينه‌ساز پيشروي در عرصه قدرت‌يابي ملت ايران و اقتدار روزافزون کشور به ويژه اقتدار معنوي و روحي برشمردند» و تصريح کردند: «يکي از دو انتظار من در سال 1387، نوآوري در بخش‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي گوناگون اجتماعي، اقتصادي و خدماتي کشور از جمله در ديپلماسي، حرکت به سمت علم و تحقيق، گسترش فرهنگ مطلوب در ارايه خدمات به همه قشرها به خصوص قشرهاي محروم، و آباداني کشور است».

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: «انتظار دوم در سال جاري اين است که فعاليت‌هايي که در سال‌هاي گذشته انجام شده و کارهايي که دولت در سالهاي اخير انجام داده، به نتيجه و شکوفايي برسند و کام مردم از نتيجه اين فعاليت‌ها و تلاش‌ها شيرين شود، بنابراين امسال را سال نوآوري و شکوفايي مي‌نامم».

بدون ترديد اين سخن ايشان و نامگذاري اين سال به نام سال نوآوري و شکوفايي از اين جهت داراي اهميت است که جوانان ايراني در سال‌هاي اخير به موفقيت‌هاي چشمگيري در عرصه‌هاي مختلف علمي از جمله دانش هسته‌اي صلح‌آميز، نانوتکنولوژي، علوم پزشکي، علوم انساني، هنر و نيز پيشرفت در ساير زمينه‌هاي علمي که محافل علمي در دنياي علم آنها را تأييد کرده است، به دست آورده‌اند. اما اينک كه سال 87 نفس‌هاي آخر را مي‌کشد، شعار نوآوري و شکوفايي که هم‌اينك طفلي 12 ماهه است، بايد در همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها اجرايي شده و يا اينکه متوليان دستگاه‌هاي کلان کشور ساز و کارهاي اجراي آن را تعريف کرده و مقدمه اجراي آن را آغاز کرده باشند.

نامگذاري امسال به عنوان سال نوآوري و شکوفايي از سوي مقام معظم رهبري نشان از آن دارد که نظام اسلامي به جايگاه و منزلت علم توجه ويژه دارد، اين توجه ويژه از سوي ايشان به علم، نشان از جايگاه رفيع علم در نزد مسئولان است که دغدغه‌شان علمي شدن و علمي کردن جامعه اسلامي است. بي‌شک تاکيد ايشان بر نوآوري و شکوفايي نماينگر اين است که مسئولان ساز و کار نوآوري و شکوفايي را در دستگاه‌ها براي جوانان خلاق ايراني فراهم کرده تا آنها با تکيه بر اين زيرساخت‌ها و حمايت‌هاي مادي و معنوي قله‌هاي ترقي را يکي پس از ديگري فتح کنند، اما در روزهاي پاياني سال نمي‌دانيم چقدر دستگاه‌ها اين شعار رهبري را در عمل اجرايي کرده و يا اينکه هنوز در مقدمات اجراي آن مانده‌اند.

حال جاي اين پرسش است که آيا تنها در همين سال نوآوري و شکوفايي بايد دستگاه‌هاي اداره کننده کشور به دنبال تحقق اين شعار باشند، يا اينکه براي همه ارکان خود در درازمدت اين برنامه را پياده کنند؟ به هر روي اين شعار نه تنها در امسال که گذشت، بلکه در آينده هم بايد همچون آيينه‌اي در برابر همه مسئولان براي تربيت جوانان نخبه ايراني که اداره‌کنندگان کشور در آينده هستند، باشد؛ چرا كه اگر مي‌خواهيم خلاقيت جوان ايراني را پرورش دهيم، گام اساسي همانا تحقق شعار نوآوري و شکوفايي و نهادينه کردن آن در ميان همه اجزاي دستگاه‌هاي اداره کننده کشور است.

البته ناگفته نماند كه در برخي زمينه‌ها، نوآوري‌هاي چشمگير و قابل تحسيني رخ داده كه ساخت ماهواره بر سفير و پرتاب ماهواره به فضا، دستاوردهاي ويژه پزشكي به ويژه در زمينه درمان‌هاي نخاعي و ده‌ها دستاورد علمي ديگر، نمونه‌هايي از دست به شمار مي‌رود كه در طول سال جاري به آگاهي مردم رسيده، اما نكته مهم آن‌كه اين دستاوردها تا چه ‌اندازه توانسته به عنوان سرمايه‌هاي جمهوري اسلامي ايران از حيثيت علمي كشور دفاع كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.488 seconds.